Welkom!
Wat is een mondhygiënist?
Een mondhygiënist is een op HBO afgestudeerde paramedicus, die werkzaam is binnen de mondzorg.
Wat doet een mondhygiënist?
Een mondhygiënist werkt met name preventief; het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesproblemen in uw mond. Daarnaast voert de mondhygiënist ook curatieve taken uit (gericht op genezing), zoals het behandelen van tandvleesproblemen.
De mondhygiënist zorgt ervoor dat uw gebit en tandvlees in optimale conditie blijven. Maar leert u ook hoe uw mond zelf gezond kan houden door middel van instructie en adviezen over de te gebruiken mondverzorgingsproducten.
Dus om tandvleesproblemen en gaatjes te voorkomen en te verhelpen is een bezoek aan de mondhygiënist zeer de moeite waard!
{youtube}a-0znkruKNI|600|368|0{/youtube}
Een korte samenvatting van de taken:
- Het uitvoeren van mondonderzoek
- Het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës , tandvleesproblemen en het effect van voedingsgewoonten op het gebit.
- Verwijderen van tandsteen,plaque en aanslag
- Het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen zoals bijv. fluoride.
- Polijsten
Wanneer is een bezoek aan de mondhygiënist aan te raden?
- Het tandvlees bloedt bij het tanden poetsen
- Tanden of kiezen los gaan staan
- Het tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak rondom de tanden sluit.
- Het tandvlees terugtrekt.
- Het tandvlees pijn doet bij het poetsen
- Er regelmatig gaatjes ontstaan
- Er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat
- Er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is.
- Bij gevoelige tanden
- Eigen mondverzorging om bepaalde redenen moeilijk uitvoerbaar is.
- Als u zwanger wilt worden of al bent
- Als u Diabetes heeft
- Op advies van uw tandarts
- Preventief !!! Voorkomen is beter dan genezen !!!
Kortom als u uw gebit en tandvlees gezond wilt houden of wilt krijgen !
Eerste bezoek duur ca 60 minuten
- Afnemen/bespreken gezondheidsvragenlijst
- Uitgebreid mondonderzoek (pocket/parodontiumstatus bij aanwezigheid van pockets)
- Diagnose en bespreken behandelplan en kosten
Mochten de kosten boven de 250,- euro uitkomen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u een begroting mee te geven.
Wanneer er tijd over is kan er eventueel gestart worden met:
- Mondhygiëne-instructie
- Gebitsreiniging
Bent u recent nog bij een mondhygiënist geweest of is er een recente pocket/parodontiumstatus aanwezig of zijn er überhaupt geen pockets aanwezig
dan zullen er enkele stappen tijdens de eerste behandeling overgeslagen kunnen worden.
Bij vragen over de intakeprocedure kunt u ons bellen of e-mailen. We leggen het graag aan u uit.
Medische vragenlijst
Bij het eerste bezoek wordt allereerst uw algemene gezondheid doorgenomen via het afnemen van een gezondheidsvragenlijst.
Een aantal ziekten, afwijkingen, medicijngebruik en leefgewoonten kunnen invloed hebben op uw mondgezondheid.
Ook kunnen zij beperkingen opleggen aan uw behandeling of aanleiding geven tot het nemen van voorzorgsmaatregelen.
Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim.
Mondzonderzoek
Dit mondonderzoek bestaat onder andere uit een pocket- of parodontiumstatus. Deze status geeft de conditie van de tanden, kiezen en tandvlees weer (PPS-score)
Uw tandvlees krijgt een cijfer (PPS)
PPS score 1
Pockets aanwezig van 1-3 mm
De pocketsonde kan niet dieper dan 3 mm onder het tandvlees komen. Uw tandvlees is gezond of uw tandvlees is ontsteken als het bloedt, zonder botverlies (gingivitis)
PPS score 2
Pockets aanwezig van 4-5 mm
De pocketsonde kan 4-5 mm onder het tandvlees komen. Het tandvlees bloedt en op een foto kan er botverlies te zien zijn (gingivitis en/of parodontitis)
PPS score 3
Pockets aanwezig van 6 mm of dieper
De pocketsonde kan 6 mm of meer onder het tandvlees komen. Op foto's zal er botverlies te zien zijn (parodontitis)
PPS 1 (M-codes)
PPS 2 of 3 (M-codes of T-codes) > paro-protocol
Voor meer informatie over de PPS-score zie www.tandvleesinfo.nl of www.tandvleescijfer.nl
Naar aanleiding van deze gegevens wordt er een diagnose bepaald en een behandelplan opgesteld. Dit behandelplan en de kosten worden tijdens het eerste bezoek met u besproken.
Voor het eerste bezoek worden doorgaans minimaal 60 minuten gereserveerd.
De kosten van de behandeling zijn door de overheid vastgesteld met de zogenoemde UPT-codes.
Voor een eerste afspraak kunnen de volgende codes worden gedeclareerd (tarief 2025):
PPS 1 of 2: C002,C014,C015,T12,M01 t/m M03
PPS 2 of 3: T12,T21,T22
Wilt u a.u.b. bij uw eerste bezoek aan de praktijk uw verzekeringspasje, een geldig legitimatiebewijs, medicatielijst en uw eventuele verwijskaart meenemen!
Overleg met tandarts
Omdat zowel de tandarts als wij bezig zijn in uw mond, is het, voor een optimaal resultaat, belangrijk dat er tussen de tandarts en de mondhygiënist overleg is. Dit gebeurt soms telefonisch, maar meestal schriftelijk of via e-mail in de vorm van rapportage aan de tandarts na afloop van de behandeling. Wanneer u hier bezwaar tegen heeft , verzoeken wij u dat aan de mondhygiënist te laten weten.
Overleg met andere zorgverleners
Soms kan het noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld bij problemen met uw algemene gezondheid, dat wij ook contact moeten zoeken met andere zorgverleners zoals een huisarts of specialist. Een en ander om de behandeling op een zo verantwoord mogelijke wijze te kunnen uitvoeren. Wij zullen dat uiteraard altijd doen in overleg met u.
Niet tevreden
Wij zullen al het mogelijke doen u de zorg te bieden die u nodig heeft. Indien u niet tevreden bent over een bepaalde behandeling, de aanpak of rekening kunt u dat altijd aan ons melden. Op die manier kunnen wij u en anderen beter van dienst zijn.
Een behandelend mondhygiënist zal al het mogelijke doen de patiënt zorg te bieden die hij/zij nodig heeft. Indien de verleende zorg onverhoopt van mindere kwaliteit is dan gewenst, kunt u als patiënt een klacht indienen. Alle vrijgevestigde mondhygiënisten , die lid zijn van de NVM, zijn automatisch aangesloten bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg, die klachten in behandeling neemt en beoordeelt. Aanvullende informatie over klachtenprocedures kunt u verkrijgen via de klachtenfunctionaris Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg:
Contactgegevens klachtenfunctionaris SKGE
Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
088-0229100
www.mondhygienisten.nl/klacht-over-je-mondhygienist/


Medewerkers
Kim Rosier
Mondhygiënist /praktijkhouder.
Geboren 06-04-1979
In 2001 ben ik afgestudeerd als mondhygiënist aan de Hogeschool InHolland te Amsterdam (ACTA)
Na mijn afstuderen ben ik gaan werken in een algemene tandartspraktijk en tevens bij de afdeling Parodontologie op het ACTA. In deze twee werkvelden heb ik erg veel ervaring opgedaan en heb ik veel geleerd. Na genoeg werkervaring te hebben opgedaan ging mijn grote wens in vervulling: een eigen praktijk. Een praktijk waar ik al mijn visies en idealen op mijn manier kan toepassen om tot een zo'n goed mogelijke behandeling te komen!
C.V.
2001 t/m 2005 Algemene tandartspraktijk te Landsmeer
2001 t/m 2011 Afdeling Parodontologie ACTA
2009 t/m heden Praktijk voor mondzorg Rosier
Aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag.
Om de week aanwezig op woensdag of vrijdag.
Ingeschreven in het Kwaliteitsregister Mondhygiënisten (KRM) |
![]() |
Lid van de Nederlandse vereniging voor mondhygiënisten (NVM)
|
![]() |
Lid van de Nederlandse vereniging voor Parodontologie (NVvP)
|
![]() |
Lid van het Ivoren Kruis |
![]() |
Lid van Quality Practice Mondhygiënisten
|
![]() |
Lid van het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde (NTvT) |
|